Plus Now online TV csomag
Kezedben az irányítás! Online TV-szolgáltatásunkkal a tévé alkalmazkodik hozzád. Akár 84 TV-csatornával, melyből 33 visszajátszható. 2 hónapig ajándék HBO Max, HBO és Filmbox mozicsatornákkal
Mi a közös a F*O*G*S*Á*G című sorozatunkban, Rejtő Jenőben és a M*A*S*H-ben? Mik azok a közkönnyek? Mi a filmszakértők véleménye a F*O*G*S*Á*G-ról? A Direct One sorozat kibeszélő podcastjának negyedik adásában mindenre fény derül! Sőt, rengeteg érdekesség is szóba kerül a túszfilmekről, a wokeizmusról és a közösségi médiáról Puzsér Róbert filmesztéta, Horváth Oszkár műsorvezető és Szirmai Gergely filmkritikus beszélgetéséből, az Önkényes mérvadó Extrában.
Vigyázat, spoiler veszély!
A F*O*G*S*Á*G egy váratlan fordulatokkal teli, megosztó sorozat, mások mellett Sean Penn, Susan Sarandon és Travis Fimmel szereplésével, amely többek között pont attól meglepő és kiszámíthatatlan, hogy nehezen sorolható be bármelyik műfajba, így az ezektől megszokott kereteket sem tartja.
Önálló műfaj-e a túszdráma?
Mint az a műsor elején kiderül, a túszfilmeknek nem feltétlenül vannak jól körülírható műfaji határai, hiszen sokszor akciófilmek részeként jelennek meg, vagy háborús filmbe, krimibe olvadnak bele, de akár egy horrorfilm is kimerítheti ezt a kategóriát. Ha ehhez még hozzávesszük az emberrablásos filmeket is, akkor végképp arra jutunk, hogy nincs egyértelmű válasz a túszfilmek önálló műfaji besorolásával kapcsolatban. Gondoljunk csak a Váltságdíjra, a Túszharcra, vagy bizonyos szempontból ide vehető, mint speciális túszfilm a Féktelenül vagy A fülke is.
A F*O*G*S*Á*G leginkább a háborús filmekhez áll közel a beszélgetőpartnerek szerint, szatirikus ábrázolásmódja miatt azonban a komoly téma is abszurddá válik, megidézve a Farrelly fivérek humorát, illetve a Trópusi vihar című amerikai filmet. Ennek kapcsán felmerül a háború elveszett éthosza is, ami miatt elfogadottá vált, hogy filmszatírák készülnek már a háborúval kapcsolatban is. A háború mentesült a hősiességtől és a gonoszságtól, ezért mint témához, hozzárendelhető a szatíra, a korábban jellemző dráma helyett.
Lehet a túszejtésből viccet csinálni?
A filmes szakemberek mind egyetértenek abban, hogy nincs téma, amiből ne lehetne viccet csinálni, miközben olyan sincs, amely ne sértene meg valakit. A lényeg, amit mindegyikük kiemel: a viccet úgy kell összerakni, hogy az határt feszegető legyen ugyan, mégis elfogadható, és mindenképpen egy profi csinálja. Sőt, nem feltétlenül csak profi, hanem lehetőleg érintett is legyen az alap drámai helyzetben. Ha ugyanis érintett csinál poént egy komoly témából, neki nem kell kitalálnia, hogyan kell ízlésesen viccelni ezzel, mert érzi a saját viszonyulása, érintettsége révén. Ha morális határokat feszeget egy film, de a célja az, hogy nevessenek a nézők, akkor a készítőknek muszáj tudniuk, hol vannak a humornak ezen korlátai.
A F*O*G*S*Á*G már tartalmában is hozzájárul a szatirikus ábrázoláshoz, hiszen a „hős” katonák nem egy szent küldetésre mennek, hanem rossz kézbe került szexfotókat letörölni egy telefonról. Ennek ellenére vannak súlyos, drámába illő pillanatok a sorozatban, és ettől a kettősségtől lesz nagyon groteszk az egész. A rendező, Kick Gurry egy interjújában elmondta, a M*A*S*H és a Monty Python sorozatok nagy hatást gyakoroltak rá. Ezzel összefüggésben merült fel a beszélgetés során Rejtő Jenő neve is, akinek kulturális előzményére mutat vissza a M*A*S*H és a 22-es csapdája című film is: a beszélgetőpartnerek úgy fogalmaztak, már Rejtő Jenő is ebben a megközelítésben „utazott”.
Mit ad a sorozathoz, ha hollywoodi sztárok is szerepelnek benne?
A Farrelly fivéreket idéző altesti humor és a groteszk jelenetek ellenére sok hollywoodi sztár vállalt szerepet ebben a megosztó sorozatban: az Oscar-díjas Sean Penn és Susan Sarandon, a Lost sztárja, Matthew Fox, a Vikingek főszereplőjét, Ragnart alakító, Travis Fimmel, a Dokikból ismert John C. McGinley és a Koktélban is szereplő Bryan Brown. Sean Penn magát játssza, Susan Sarandon pedig az USA külügyminiszterét. Kettőjük szerepvállalásáról érdemes külön szót ejteni, mert az hordozhat mögöttes tartalmat is. Ők ugyanis nem egyszerűen színészek, hanem politikai aktivisták is, akik a F*O*G*S*Á*G esetében nem „karrierdöntést” hoztak, hanem aktivizálták magukat a sorozat által hordozott érvényes, szatirizált kritikák mellett, a világpolitika- és a közösségi média működéséről. A F*O*G*S*Á*G véleményt formál a kormányok titkosszolgálatainak együttműködéséről, a casus belliről, a miniszterelnökök magánakcióiról, a közösségi média nyomásáról és az annak való megfelelésről. A sztárok szereplésükkel hitelesítik a sorozat kritikai mondanivalóját.
Még szatírának is furcsa…
A F*O*G*S*Á*G egy nagyon-nagyon furcsa széria, a szakértők szerint még szatírának is furcsa. Nem várnánk például egy szatírától, hogy haldokló gyerek legyen benne. Az ilyen váratlan és műfajon kívüli elemek miatt a sorozat egészével kapcsolatban folyamatosan valamifajta zavart érez a néző. Mintha ez lenne a készítők célja: éreztetni azt, hogy semmi sem az, aminek látszik, hogy a nézők kiessenek a műfaji keretekből, az idomított nézői státuszukból, ami meghatározza, milyen módon kell értelmezniük egy-egy helyzetet, jelenetet. Az elmúlt 130 év filmkultúrája felvértezett minket 6-8 műfajhoz tartozó alap sémával, és mi ezeket futtatjuk, ha filmet, sorozatot nézünk. A F*O*G*S*Á*G direkt még eggyel mélyebbre megy ezeknél, még eggyel brutálisabb, durvább és váratlanabb, mint amit megszoktunk. Feszegeti a határokat, túlhúzza a szatírát, így próbálja meg emelni a társadalom ingerküszöbét. Valahogy úgy, mint amikor mellig felhúzunk egy sztreccs nadrágot, hogy aztán elengedjük, és az végül a derekunkon legyen.
Lehet a sorozatnak figyelemfelkeltő hatása a közösségi médiával kapcsolatban?
A közösségi média hatása tagadhatatlan napjainkban, az influencerek aranykorukat élik és egyre inkább igazzá válik az, hogy amiről nincs poszt, az nincs is, amiről pedig van, az biztosan igaz. Folyamatosan lazulnak a határok, hogy miről lehet posztolni: egy temetésről még nem, de kórházból már simán. A F*O*G*S*Á*G középpontjában egy túszvideó áll, ami vírusként terjed a közösségi médiában, és ezáltal befolyásolja a túszok és a túszejtők életét, helyzetét egyaránt. Amitől az egész különösen érdekes, az az, hogy a fogságba esett négy katona tényleg le akarja gyártani a túszvideót. Nem kell őket a fogva tartóknak különösen fenyegetni, mert azonnal, mindenféle fenyegetés nélkül, már a kezdet kezdetén készen állnak a legnagyobb fokú együttműködésre a terroristákkal. Persze, tudják, az életük is ezen múlhat, de hamar rájönnek, hogy ez egy nagyszerű lehetőség is életük megváltoztatására. A F*O*G*S*Á*G humorát, groteszk jellegét valójában pont ez, a túsz státuszhoz tartozó érzelmi állapotnak a médiaélménnyé duzzasztása adja. A sorozatban ráadásul szerepet kap egy influencer is, aki Blinky, a koala halála kapcsán „közkönnyeket” ejt, amelyekkel kifejezi, személyében milliók érzékenyültek el, miközben tökéletes tükröt tart a jelenlegi influencereknek és követőiknek.
Ne maradj le!
A F*O*G*S*Á*G elérhető a Direct One kínálatában és bárhol, bármikor streamelhető a Direct Now alkalmazásban, ahol további számos európai CANAL+ gyártású bűnügyi- vagy túszos sorozat is elérhető! Például a Túszdráma a föld alatt, ami egy dán thriller sorozat vagy a francia akció sorozat, A brigád. A Direct One sorozat kibeszélő podcastja pedig meghallgatható a Direct One - a csatorna | Direct One oldalon!
DIRECT ONE Chat